Mencari pasangan

::: Bismillahirrahmanirrahim :::
::: Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang :::


haiii!~ tuan tanah kedaung sekarang nie tengah bosan sebab keja yang melambak. mesti korang xpernah dengar kan. buhsan sebab banyak keja.
banyak sangat nak kejar dateline.
so, malas nak berkejar2 even client dah asyik dok tny macam mana dengan tax mereka.

eh. sebenarnya nak up pasal misi mencari suami.
tapi macam kelakor laaa plak.
actually, idea nie terlintas masa tengah baca buku ustaz pahrol.


dah tiga kali baca. memang xpernah jemu dan kalau boleh nak baca lagi. sebab pengisian yang sangat2 bagus. 
jangan risau lah. segala buku yang aku recommend kat blog nie semua buku2 yang aku suka dan semestinya lah yang paling the best. ini serius!~

selain tu, sebab aku terbaca blog one of my junior. sorry akaq pinjam kata-kata awak sebab hakaq rasa sangat terkesan dengan apa yang awak buat tuh!~
xpekan kalau kite tiru kebaikan?

semua orang ada cecita. ada impian memasing nak pasangan yang macam mana kan.
aku pun ada. sebab aku termasuk dalam kalangan semua orang tu!
impian aku selalu sangat nak yang baik. hensem kacak, bergaya, sopan santun, hormat orang tua. beri layanan yang baik. semua lah. bak kata adik aku. 
aku terlalu mencari yang perferctionist!~

1. Menjadi

bile dah semakin meningkat dewasa. dah beberapa buku dok baca. kaji. teliti. terdetik dalam hati. 
'weyh! kau nak semuanya yang baik. tapi kau xpernah jadi baik. dengan Tuhan pun kau selalu sambil lewa. nie kau minta dengan Tuhan nak pasangan yg sempurna'

jadilah yang cantik akhlaknya. jadilah yang baik budi pekertinya. jadilah pencinta yang setia pada Penciptanya. Allah xkan lokek untuk memberi yang seiring. 

apa criteria yang kita idamkan? jadikan dulu pada diri kita dahulu baru meminta! impliment on yourself first! kalau kita xmampu nak jadi apa yang kite senaraikan.
uitt! jangan mimpi nak dapat apa yang kite impikan.
bak kata pepatah
"cermin diri tu cikit weyh!"

2. solat

ukurlah kesetiaan mereka dengan solatnya.
andai die mampu menjaga solatnya.
itu tanda die seorang yang setia dan patuh.
xperlu risau akan masa depannya.
dia pasti akan menjadi pencinta yang setia.

Kerana cinta pada Pencipta mendahului.
pinanglah dia!

3. ibubapa

ini semua orang tahu. aku pun tahu apa yang aku tulis memang semua orang tahu. sebab apa yang aku tulis memang benda yang simple. 

terimalah die andai die mendahului ibubapanya dalam apa juga keadaan.
membahagiakan keduanya.
memberikan yang terbaik.
jadi anak yang terbaik.
kerana anak yang baik lahirnya dari ibubapa yang baik.
semua orang nak generasi yang baik kan?

andai die mengutamakan ibubapanya.
kelak, dia akan mengutamakan keluarganya.
family is the first authority.

andai kita baca sejarah keluarga Hamka dan Badiuzaman Said Nursi.
bagaimana cara hidup mereka untuk melahirkan insan hebat ini?
dari kedua ibu bapanya yang hebat!
jadilah anak yang hebat pada kedua ibubapa untuk melahirkan generasi yang hebat.



keutaman yang menjadi yang utama. aku xpernah mengingin yang terlalu sempurna.
2 benda.
solatnya dan ibubapa.
dua benda yang amat aku titik beratkan.



aku memang susah untuk terima orang sesuka hati.
sangat susah.
dan aku memang serahkan hati aku betul2 pada orang yang aku rasa aku boleh beri hati aku.
aku suka berkawan dengan semua orang.
cepat terusik hati
senang untuk suka
tapi untuk terima.
susah.
just ask my friends.

aku selalu mintak pada Allah
"Ya Allah, aku mohon agar Kau bukak pintu hati aku untuk orang yang benar2 Kau redha untuk jadi suamiku"

korang pun boleh amalkan. supaya kite tidak mensia-siakan waktu kita dengan orang yang salah.
sakit jugak kalau kite jumpe orang salah.
hati sakit.
mental sakit.
semua sakit.

eh. iollsss nie pandai je cakap orang.
oklah.
nak balik dah.
its oredi 5.30pm maaaa...
arinie semua orang xde mood.

kemon lah mood.
today is the 1st September kot!

sorrylah. aku pun xtahu ape yang aku dok melalut!


Comments

Popular posts from this blog

Isu Agoda

Perjalanan Terakhir...

First Date!~