SaPe Nak KaweN???!!!!

hype!!!
awal2 sekali aku nak minta maaf lah...
andai ape yg aku tulis nie xbesh...
sbb aku mmg xpandai karang mengarang nieh...
huhuhuhu
hurmmm....
cube tanya kat semua orang sape yg xnak kawen...
kite tengok ade x yg angkat tangan..
tapi bile kite tanya sape nak kawen??
saya,saya,saya,saya,saya...
riuh gile satu dewan...
baik lelaki baik perempuan...
semua ade rase keinginan...
aku pon...hahahahhaa
nie sume jangkitan virus-virus nak kawen...
nie perkara biase jerk sebenarnye...
kanak-kanak dah meningkat remaja...
ceh!!jap2 remajakah aku???lalalalallaaa
matang cikit la kot dari korang...
lagi2 bile aku tengok gambar2 orang kawen...
huish!!!cm besh je...
xcaya??cube korang cube try test tengok...
pastu tengok orang nikah..
waaaahhhhhhhhhh.....
best2!!!hahahahaha
suke3!!!!!


termeterailah ikatan 2 jiwa..alhamdulillah & tahniah..
dalam Al-Quran pun Allah ade berfirman pasal kawen...
banyak dalam surah An-nur...(cepat2 bukak Al-quran)
cube korang bace n bace terjemahannya sekali...(kena tengok dulu baru korang tau)
banyakkan...
tapi kite perasan x disebalik perkahwinan???
bagi aku mmg ar seronok...
sape ooo xmau kawen...
bile aku dah bace terjemahan tu...
bile aku dah penah gie kursus kawen kt tettoootttt...
buat aku jadi terfikir2...
pastu plak aku pernah tertengok kat ne ntah...
(aku nie mmg pelupa cikit...)
kat malaysia tanah air tercinta ku ini purata orang bercerai dalam 1 hari dah beberape orang..
andai kate lah dalam 1 hari nie ade 2,3 org yg bercerai..
dalam setahun??MasyaAllah...
manyak2!!!Tatoootttt...huhuhu
kadang2 kite fikir seronok jekan..
tapi sebenarnya tanggungjawab...
bile suami dah lafazkan je maknenye tanggungjawab kite dah lain....
mmg seeloknye tangan ayah wanita yang menggenggam tangan si lelaki masa akad nikah..
umpama tanggungjawab seorang ayah dialihkan kepada si lelaki tersebut..
n lelaki tu ade terasa tinggi tanggungjawab.....(kalo xde rase tanggungjwb gak tu xtahu lah nak kato ape)
pertamanya dari segi ilmu...
ilmu mmg penting kan...
ilmu seorang suami macam mane nak menjadi yang terbaik untuk isteri...
ilmu seorang bapa..macam mana nak mendidik anak2..
banyak lagi yang kite kena blajar b4 kite masuk kealam tu..'
haish..bukan suami je tau..
isteri pon same..
ilmu sebagai seorang isteri..
ilmu macam mane nak jadi seorang ibu kepada anak2,seorang isteri kepada suami n seorang anak pada ibu bapa suami n ibu bapa kita..
banyak kan tanggungjawab kite..
kadang2 ilmu tu bukan dengan cara pembacaan je..
kalo kite tengok,meniliti n menilai pun dah dikire ilmu..
pengalaman pun satu ilmu..
banyak cabang2 ilmu yang kite boleh dapat..
tapi manusia nie antara nak or xmau jer..
aritu kawan sek ren tettoot aku kawen..
macam nak je kawen...
macam best je..
tapi bile aku fikir balik...
kenapa Allah belum temukan jodoh aku lagi sekarang nie??
nak tau???lu pk lah sendiri (maaf pak nabil ciplak ur ayat!)
hurrrmmm,,nie ape yang aku pk lah..
xtau lah korang sbb aku xscan pala korang sume..
sbb2 aku belum layak adalah....
teng teng..teng,,,,
aku belum mampu untuk pikul tanggungjawab tu..
n ape yg aku rase..
tanggungjawab aku sebagai seorang anak pun belum langsai lagi..
 nak pikul tanggungjawab yg lebih besar tu??alamatlah,bertimbun2 assignment aku kat dunia nie..
nnt mase nak antar report kat sane..
terkial2 aku nak jawab bile amanah xselesai..
bukan aku je yang kena..
mak ayah aku pun kena dipersoalkan gak..
hatoi!!cukup2 lah parents aku dah bersusah payah kat dunia nie..
xmo lah susahkan depa kat sana..
kita sebagai anak nie langsaikan mana2 yang patut2 dulu..
lagi2 anak wedok(bak kata orang jawa) = perempuan
bagilah mak ayah kite kepuasan dulu..
sebab bile parents kite dah serahkan anak die pada some1..
depa xbleh masuk cmpur lagi doh...
n mak kite pun jadi num 3..
1st mestilah suami dulu...2nd plak mak ayah suami(mother n father in law kite la....haish)
so,pape pun b4 akad tu sempurnakanlah dulu diri kite dengan ilmu...
janganlah kite meramaikan lagi purata tu..
kalo pakat ramai2 p penang xpo..
tapi pakat ramai p cerai janganlah.....
berpesta sakan syaitan tu bile anak cucu adam nie bercerai berai...
kat genting ke kat disneyland ka aku pun xtau kat mane depa berpesta...
kalo korang rase ko dah "sempurnakan harimu" dgn ilmu...
xsalah...islam memang menggalakkan perkahwinan..
benda yang baik xkan ade siape yang larang...
kepada bakal2 pengantin tahniah n selamat menyalari bahtera perkahwinan bukan bahtera kat laut tu ae...
                                    ~cau cin cau!

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Perhentian 2!~

Rasa Kecewa yang Diberi

Pulau Perhentian 1!~