Tempe Oh Tempe...

Hyepppp!!!!
hurmmmm....
Assalamua'laikum...(korang kena jawab tau,xjawab dosa)
hari nie baik cikit bagi salam..
cikit je xbanyak pun...
sebab aku nie bukan budak baik...
'tapi...tapiii
bukan dak jahat tau...
xbaik xjahat...(korang fikir lah sendiri erk...)
sape suke makan tempe???
angkat tangan....
waaaaaaaaaa
ape??!!!xtau tempe tu ape???dasyat tuan-tuan...

nie mr.tempe yang belum goreng...

hari tu kan..
aku balik dari keja..
mak aku cakap sedapnya kalau buat tempe goreng nieh...
then cecahkan ia dengan sambal kicap...
pergghhhh!!!sedop giler...
bak kata bapak aku..
mak mertua lalu kat belakang pun xnampak..
tengah aku goreng tu aku terberangan...(sempat lagi tu)
twink...twink...nampak x awan kat atas tu??
opsss!!!!
bukan berangan k..
just teringat sal 1 cer...
ade sorang senior nie die suke sangat bercerita...
aku pun suke sangat dengar cerita die...
sebab cerita die nie banyak input..
citer die camnie...
bab 1...
hahhahhaa tibe plak..
ok2...fokus2...nanti susah nak dapat 4 flat..
ade seorang makcik penjual tempe...
die memang pembuat tempe lah untuk menyara keluarga...
anak2 makcik nie kecik2 lagi...

sekitar sekolah rendah semua kot...(aku agak jer)
makcik nie tinggal kat kg tiitttt,daerah tuuuttttt,negeri teeetttt
satu hari nie before subuh...
makcik nie p menjenguk sat tempe2 beliau yang akan beliau menjaja kat pasar jap ag..
bile makcik nie tengok betapa sodih hati beliau bile melihat tempenya...
apakah yang terjadi kepada tempe2nye??will be continue later..
hahahahaa sabar jelah..ok lah xmain2 ag dah..sambung2...
tempe yang die buat tu xmembeku lagi..(cm gambar yang tertera kat tu ha)
subuh tu die berdoa "Ya Allah, jikalau tempe itu masih belum membeku apekah yang akan aku berikan anak2 ku makan hari ini  Ya Allah"
selepas die berdoa die mengharapkan miracle of Allah...
bile die tengok buka tempe dengan perasaan yang berkobar2 nieh..
then bile dah buka je...die tengok tempe die still cam dulu..
die sedih..
tanpa berputus asa die tetap p pasar gak...
dari pagi sampai lah tengahhari die tunggu orang beli tempe...
tapi kalau kome pun xmau kan beli tempe yang belum membeku..
kalau aku pun sama...
pada malam tu before qiam..makcik nie memang rajin bangun malam untuk qiam..

(moh ler kite contohi makcik nie yer)
beliau p tengok tempe tu lagi...
tapi masih dalam keadaan yang same lagi...
setelah beberap hari tempenye tetap sama je...
makcik nie tetap xpernah berputus asa...
xpernah marah...
xpernah buruk sangka terhadap Allah...
tibalah satu hari...
sedang die menjual tempe kat pasar...
ade seorang wanita gie kat tempat jualan makcik nieh...
"akaq,ade jual tempe yang belum jadi x??"
"ada,tapi kenapa adik nie nak cari tempe yang belum jadi?semua orang nak cari tempe yang dah jadi.."
"anak saya kat luar negara tu yang minta saya hantarkan tempe...kalau saya beli yang dah jadi nanti sampai sana busuk pulak..susah plak nak cari tempe yang belum jadi...dah berpusing2 pasar nie saya cari tapi xjumpe..alhamdulillah akaq ade jual..xpelah kaq,bagi je saya semua tempe tu"
"semua??"
"a'ar,semua jer..."
"alhamdulillah"
kawan aku pernah cakap kat aku...
kadangkala Allah akan bagi ape yang kita nak..
tapi kadangkala Allah akan beri ape yang kite perlukan...
cume S.A.B.A.R je yang penting...
bila Allah lambat memakbulkan doa yang kite minta tu sebenarnya Allah nak uji kite..
ade senior aku cakap...
ujian Allah akan datang dalam 3 bentuk...
1) sebelum memberi kenikmatan..
2)selepas mendapat kenikmatan...
3) semasa mendapat kenikmatan...
antara 3 nie mana satu pilihan kite??
hahahha
kalaulah boleh pilih mungkin kite akan pilih yang ke 4 kan...
huhuhuhuh
hanya Allah yang layak untuk memberi ketetapan pada hambaNya mana satu jadi pilihan Allah untuk kite...
mugkin berat bagi kita untuk menempuhi..
tapi disetiap ujian Allah itu pasti ade kenikmatan yang kite xsedar...
banyak nikmat Allah turunkan pada kita...
kite yang xtau nak hargai ker kite yang xtau nak bersyukur???
andai kite membuat sesuatu tapi xde yang nak hargai mungkin kite akan marah...
tapi Allah xpernah marah...
Allah turunkan kite kat dunia nie untuk menggalas 3 tanggungjawab..
Hamba, Khalifah dan Da'ie...
sesungguhnya Allah xpernah minta kite ape2..
tapi hanya untuk menghambakan diri kite padaNya...
sama-samalah kite renungi...
saya meberi ingatan pada diri saya sendiri terutamanya..
yang baik itu datang dari Allah..
dan yang buruk itu datangnya dari diri saya sendiri...
huhuhuhu

Comments

Popular posts from this blog

Isu Agoda

Perjalanan Terakhir...

First Date!~