BeLaJar!~

::: Bismillahirrahmanirrahim :::
::: Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang :::



setiap manusia pasti akan melakukan kesilapan...
kesilapan demi kesilapan pasti berlalu...
akan tetapi...
manusia yang bijak...
pasti!~
mengambil kesilapan lalu menjadinyakannya sebagai pengajaran...
sangat manis...
cukup rasa...
pasti seronok...
 "Ya Allah,aku mahu jadikan hari ini lebih baik dari hari semalam...begitu jua dengan teman-temanku yang lain"


walaupun kenangan lalu...
selalu menghantui...
jangan dikenang sebagai angin lalu...
ambillah ia untuk perjalanan yang baru...
pengalaman adalah guru untuk perjalanan hidup...


ayah saya kata...
"belajarlah selagi mampu...zahir mahupun batin...zahir itu kemampuan kewangan serta fizikal...batin itu semangat seseorang..."
mak saya kata...
"selagi mampu untuk belajar...belajarlah...jangan difikir tentang hal2 yang lain...apabila tiba masanya ia pasti akan tiba"
saya plak kata...
(kt adek saya larh..)
"aku kalau boleh nak belajar jerk...xmau keja...belajar besh!~dan sgt besh..."
tetibe...
"sape yg nak tanggung ko seumur hidup..sekarang parents ade bleh lah..kalau dah xde?"


menggapai impian setinggi langit tanpa usaha...
sepuncak gunung belum tentu tercapai...
lalu...
usaha berbekal keimanan serta pengalaman...
pasti!~
kejayaan digenggamman...
amiiinnn...
insyaAllah...
perjuangan masih belum terhenti...
pasti tidak akan berhenti selagi Allah berada disisi...


belajar dan mengajar serta bersedia untuk diajar..
itu adalah seorang insan yang bergelar muslim...
apabila penuh ilmu didada...
jangan mendabik!~
sebarkanlah....
amalkanlah...
sesungguhnya amalan seseorang anak adam pasti akan terputus apabila dia sudah meninggal dunia kecuali 3 perkara..1) doa anak yang soleh...2) harta yang disedekahkannya...dan yang terakhir.. ilmu yang dimanfaatkan...


dalam islam jua dituntut supaya umat islam agar berilmu...
tanpa ilmu seperti manusia yang telanjang...
seumur hidupnya adalah telanjang tanpa ada apa2....
dan orang2 itu adalah org yang tidak sedar...
iqra'...bacalah...

mungkin maksudnya adalah ringkas tapi padat serta penuh dengan makna yang tersembunyi...
hayatilah...
carilah...
galilah..
kita pasti akan temui apa yang disampaikan oleh Allah...
dan mengapakah Allah menurunkan ayat ini sebagai ayat pertama turun kedunia...
mengapakah bukan ayat yang lain...
mangapa iqra'...
itu adalah tugas kita...
sahibah-sahibahku...
sahabat-sahabatku....
rakan-rakan seperjuanganku...
khalifah-khalifah sekalian alam....

ayuh,kita mulakan seribu langkah bersama menghayati...
mencari...
menggali..
isi-isi kita suci yang penuh dengan ilmu duniawi mahupun ukhrawi...



apabila kita menjadi manusia...
jadilah manusia yang boleh dicampak kemana...
dicampak kelaut ia akan menjadi pulau..
apabila dicampak kedarat ia akan menjadi gunung..
apabila dicampak ke langit ia akan menjadi awan...
apabila dicampak ke masyarakat ia akan menjadi dai'e....



saya sangat rindukan suasana untuk belajar...
belajar dan pasti akan terus belajar...
"Ya Allah aku mohon padaMu berikanlah aku kesempatan untuk belajar,mengajar serta diajar..agar ilmu yang aku perolehi itu berkat serta dimanfaatkan kelak"
sangat beruntung insan yang bergelar guru...
ilmu yang diperolehi pasti kan disebarkan serta dimanfaatkan...
alhamdulillah...



p/s:::: minta maaf pada semua yang blog walking saya xsempat nk reply semua ur mesej..and thanks bagi yang memberikan semangat yang membina serta my silent reader yang sgt setia...(^^) thanks always be my suppoter to support me....thanks a lot...

Comments

Popular posts from this blog

Isu Agoda

Perjalanan Terakhir...

First Date!~