LuaHan Hati SeoRaNG aYaH

hello....
hello...
anda semua....
korang rase penah dengar x lagu tu????
aku pun dah lupe!~
asyik lupe jer...
ape ntah yg egt...
eh!~
tettttoootttuuutttiiiitttt tu mmg la sentiase egt...
xkan pernah padam dari memori ingatan...
hahahahhaha
gatal erk????
bak kata adik aku...
"kalau gatal garu la...ape susah"
senget erk???
memang!!!
cenggini citer die sebenarnyer...
disuatu petang yg damai...
(petang lagi??!~)
aku tengah duduk2 makan aiskrim....
tibe-tibe datang sorang salesman...
businessman gitu!~
hahhahaa
"dik ibu mana?"
(die tny kat adek aku yg main beskal)
"tade...g miaga"
then die berjalan menuju kearah aku yg tgh makan eskem kat meja batu....
"mak ko xde ae?"
"tade..gie niaga kat simpang renggam"
"simpang renggam ari nie ke pasar?"
'aisyeh!tau plak hal pasar2 nieh'
hati aku bermonolog
"pasar kat kg chokro"
(pelikkan nama kg tu...1st time dgr aku ketawa kaw2!~)
"oooo yer..."
tibe2 terberlaku sesi luahan perasaan plak...
"cik nie keja pegi pagi..balik malam...tau2 anak2 dah besar...cik xnampak pun anak2 membesar macam mana...tau2 dah besar!~kalau bleh kite nie jadi mak ayah tengok perkembangan anak2..jatuh bangun anak2...tengok macam sekarang nie...anak2 cik xde yg rapat...yg perempuan tu rapat la jugak..tapi yg lelaki nie xrapat langsung"
"yeke??kenapa plak xrapat??sebab dah besar2 kot"
"yelah..anak lelaki kan...bile dah besar nie kluyuran (= berjalan)...balik malam-malam...bile kite tegur nanti die menjawab...yelah kawan dah bercampur2"
"tu lah bile dah bercampur nie kan cik die dah mula berani"
"hurmmmm,jadi mak ayah nie komunikasi penting...kite selalu cakap2 dgn die...tengok macam cik nie sekarang...jadinye kurang mesra...sejak 1985 sampai sekarang asyik keluar pagi balik malam...keluar pagi balik malam...tu yang isteri cik sakit"
"ha??sakit??sakit ape ntah?"
"dah lame dah sakit...sejak beranak asyik kena tinggal je dengan suami...tulah silapnye dulu...dulu lepas bersalin dok kat umah besar...dok sengsorang...kejanye asyik tengok jam je...bile laki aku nak balik...kejap2 anak nagis...pastu tengok jam lagi...dah 11 12 malam xbalik2...sibuk kerja...silapnye org tua dulu...sepatutnyer orang bersalin nie perlukan teman...jangan bg die tension sangt...urat2 die lepas brsalin kan bnyak yg...."
"org lepas bersalin kan byk urat yg xbetul kan cik?"
"a'ar...urat2 byk yg putus...sebab tu xboleh tension...kena duduk kat org2 yg ramai..bercakap2...yg penting jgn bagi die tension..."
"habiz tu sekarang isteri cik dah ok ke blom?"
"2 3 arinie okey...tapi ntah pagi tadie macam mula balik..."
"die macam mana?"
"die macam termenung je sepanjang hari...yg jadi mangsa anak2...kesian anak2...anak2 perlukan kasih sayang seorang ibu tapi ibunye xmampu nak bagi sepenuhnyer..."
pakcik tu terus bangun n balik...
'sabarlah pakcik...mungkin ade hikmah yg tersembunyi...rupenyer ade orang naseb lebih malang dari aku...terima kasih pakcik bagi saya ilmu kehidupan yg sangat berguna!~"
aku rase kalo korang kat tempat aku ape yg korang rase??
ape yg korang pk???
ape yg korang dapat???
ape yg korang buat???
money is not everthing!~
but everything will never get by enough money...
kasih sayang tu lebih penting...
ilmu keibubapaan tu cari dulu before ape2...
bukan sesenang yg kIta sangka atas roda2 kehidupan...
dunia dan akhirat itu perlu dikejar...
U.T.A.M.A  kan yg lebih utama...
D.A.H.U.L.U kan yang mana perlu didahulukan...
D.U.N.I.A atau A.K.H.I.R.A.T??!~
arwah ustaz aku selalu pesan...
"tepuk dada tanya iman..InsyaAllah jawapan akan muncul...jangan tanya selera plak..nanti ayam goreng yang muncul"
write off!~

Comments

Popular posts from this blog

Selamat Hari Tua Akak!~

Selamat Hari Graduasi!~

Eh Penang 2!~