Kebaikan Chiaseed

::: Bismillahirrahmanirrahim :::
::: Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang :::


Chiaseed adalah salah satu makanan kesihatan organik yang bagus.
banyak kelebihan dia.
sebelum nie tengok je orang makan sebab takut rasa xkena pada tekak.
lagi satu harga dia pun agak mahal jugak.
bila xkena pada tekak membazir pulak xmakan nanti.
hold punya lah lama nak makan.



hari tu tergerak hati nak beli.
saja sebagai makanan tambahan untuk diri sendiri.
plus minus diet asyik laaaa terbengkalai ditengah jalan.
sebenarnya bukan untuk diet je.
banyak khasiat dia.

aku ni perempuan gemuk.
setakat ni alhamdulillah darah okey.
xde darah tinggi atau darah rendah.
takut jugak.
kencing manis pulak xpenah cek lagi semenjak kerja nie.
selalu cek kat farmasi je.
laaaa nie xsempat nak cek.
kolestrol lagi lah aku xpernah cek.
takut jugak aku sebab lately asyik pening kepala je.
ade sekali tu aku demam gie klinik.
biase akan cek darah. bersungguh betul aku tanya darah aku okey x.
ada darah tinggi x sebab selalu sangat sakit kepala sekarang nie.
tension mungkin.

tu yang decide belilah yang packet kecik dulu saje nak try.
cakap kat seller tu pun nak try.
hok paket kecik pun mahal jugak.
nasib baik rasa die okey kat tekak aku.
sebenarnya xde rasa ape pun.
rasa macam minum air ade biji selasih tu je.
bestt!~
kadang aku letak sekali dengan air detox aku.
tapi aku lebih suka letak dalam air masak.
macam fresh je minum air tu.
nie betul.
xmain-main punya.
lain sikit rasa air tu. rasa yang best. xde plak ras yang pelink2.
dun worryyy.

aku nie macam dah jadi habit.
bila nak beli sesuatu mesti tengok2 sikit pasal benda tu.
bukan ape.
kadang kang xmenjadi.
xseperti ape yang disangka.
naya je.

chia seed lebih kurang je macam biji selasih tapi ade kelainannya.
biji selasih nie besar sikit.
chiaseed kecik kecik.



antara kebaikan chiaseed nie:

1) Dapat melawan diabetis
2) Baik untuk jantung
3) meningkatkan tenaga dan kurang mengantuk
4) mengimbangkan gula dalam darah
5) rasa lebih kenyang 
6) meningkatkan metabolisma dan sistem pencernaan.
7) kaya dengan antioksida

rupanya dah ramai dah amalkan chiaseed nie cuma aku je yang baru jumpa.
dan baru terkedek-kedek nak cuba.

setakat aku minum setakat ni sistempencernaan aku memang bagus sangat.
selalunya aku memang ada masalah sikit dengan sistem nie.
xmampu nak bekerja dengan baik.
alhamdulillah setakat 4 hari baru minum nie.
lancar betul.

okeylah.
got to go!

Terima kasih!


Comments

Popular posts from this blog

Isu Agoda

Perjalanan Terakhir...

First Date!~